20 February 2017

Perjalanan Umrahku : Umrah Pertamaku

BY Fath_n!e$@ IN , , , , , , , , , No comments

Bismillahirrahmanirrahim dan Assalamualaikum.

Maaf atas kelewatan entry berhubung perjalanan umrah aku. 

Related image

4.12.2016, Ahad.
0030 pagi, aku dan para jemaah lain yang ingin membuat umrah pada awal pagi bergerak menuju ke Masjidilharam. dalam keadaan diri masing-masing yang kepenatan, kami semua berdoa agar diberikan kekuatan fizikal dan mental bagi menyelesaikan umrah kami. Ketika dalam perjalanan, masing-masing bertalbiah sehinggalah nampak Kaabah.

Debaran sewaktu dalam perjalanan hanya DIA yang tahu. Sambil mengucap syukur kehadrat Ilahi, aku akhirnya berada didalam masjidilharam. Tapi masih belum nampak kaabah. Hati ini meronta-ronda untuk melihat Kaabah. Kami memasuki pintu bernomber 89. Sejuk. Dalam masjid air-corn 24 hours. Jalan terus menuju ke dalam masjid. Turun eskalator. Karungan kasit disimpan ditempat yang InshaAllah selamat. 

Subhanallah......Maha suci Allah. Syukur Alhamdulillah. Ya Robb, terima kasih kerana menjadikan aku sebagai tetamuMu. Aku dapat melihat KiblatMu Ya Allah. Ianya berada didepan mata aku sekarang ini. Mata aku tidak terlepas dari melihat Kaabah. MashaAllah. Subhanallah. 

Image result for doa ketika melihat kaabah
Kami berkumpul betul-betul menghadap kaabah dan berdoa. Kemudian mutawwif memberikan taklimat sebelum masing-masing melaksanakan tawaf. Dan perlu berkumpul di lampu hijau iaitu di rukun yamani sebaik selesai solat sunat tawaf. 

Dengan lafaz bismillahirrahmanirrahim, kami menuju ke garisan rukun hajarul aswad bagi memulakan tawaf sebanyak 7 kali pusingan dan berniat.

Niat tawaf umrah:- 
Sahaja aku tawaf  umrah, tujuh pusingan dengan sempurna kerana Allah Taala.

Setiap pusingan tawaf, aku akan baca seperti dibawah:-

Gambar ihsan dr En. Google
Setiap pusingan juga aku selang-seli dengan doa buat diri aku. Aku selang-seli zikir dan doa. Ustaz juga ada memberitahu, tak semestinya kita ikut bacaan doa dalam buku panduan. Kalau kita ada doa sendiri, just baca saja. Islam ini memudahkan.

Selesai 7 pusingan, aku bergerak ke belakang makam Nabi Ibrahim untuk solat sunat tawaf. 

Image result for lafaz niat tawaf umrah

Ketika menuju ke Makam Ibrahim pun ada doa. Dan untuk makluman korang juga. aku ambik daripada Utube dimana Ustaz Samsuri kongsikan doa ringkas dan murah. Let's check it out this link. 


Selesai solat sunat tawaf, disunatkan untuk minum air zam-zam. Bacaan yang perlu dibaca sebelum minum air zam-zam sambil berdiri menghadap kaabah adalah ;-

Image result for doa minum air zam zam

Selesai minum, kami menuju ke tempat Sa'ie. Kalau tak salah aku ada 3 tingkat untuk sa'ie. Level dataran (ground floor), first floor dan 2nd floor. Aku selalu sa'ie di tingkat pertama. Sepperti juga tawaf, sa'ie ada 7 ulang-alik dari Bukit Safa ke Bukit Marwah. Bermula dari Safa dan berakhir di Marwah. Untuk sa'ie, aku baca buku panduan dan diselang-seli dengan doa aku sendiri. Jarak antara Bukit Safa dan Bukit Marwah dalam 450 meter.

Selesai menjalani ibadah sa'ie, kami bergunting dan bertahallul. Untuk perempuan, pastikan menjaga aurat, Korang akan tengok macam-macam ragam nanti apabila tiba untuk bergunting. Dan juga pastikan anda selesaikan dahulu bergunting untuk diri sendiri sebelum membantu orang lain bergunting.

Alhamdulillah, umrah pertama aku selesai pada jam 3.30 pagi.

Berada di tanah suci menuntut kita semua untuk menjaga hati, perbuatan, lidah serta mata kita. Jika terlintas apa-apa yang kurang baik, cepat-cepat beristighfar. Di sana cash and carry Allah bagi. Ianya juga sebagai 1 latihan kepada diri kita samada menjadi umat yang baik. Tepuk dada tanya iman.

Oklah, sampai disini dahulu entry berkaitan umrah pertama aku. Entry-entry seterusnya aku akan kongsikan tempat-tempat yang kami ziarah.

Wallahualam. Assalamualaikum.

Lots of ;
F.Niesa

Reactions:

0 comments: