05 October 2012

Travelog ~ Percutian ke Kuching (Vol.I)

BY Fath_n!e$@ IN No comments

Syukur, Alhamdulillah saya masih diberikan kesempatan oleh-Nya untuk mencoretkan sesuatu berkaitan percutian saya baru-baru ini.
Percutian saya bermula dari 13hb sehingga 18hb September 2012 (Khamis-Jumaat). Lama kan? 6 hari kot. :) Saja berlama-lama di sana. Tambahan percutian kali ini saya bersama keluarga, saya, bonda serta family kakak saya. So, semuanya seramai 4 dewasa, 2 kanak-kanak. Tak sampai 2 tahun, saya kembali semula ke bumi kenyalang ini.

Almost 9 months, saya booked air tickets. Last year wey!!! Alhamdulillah, akhirnya hajat untuk sampai bersama ahli jemaah menteri tercapai jua. Yang paling happy dapat naik earoplane pastilah anak-anak buah saya. Excited wey!!! Sehari sebelum berlepas, minta jer apa pun, pasti mereka turuti. Tapi i tak ambik kesempatan ok... Cuma minta diorang tidur awal jer, because tomorrow morning2 dah nak kena bangun awal.

Sebelum saya meneruskan penulisan travelog saya kali ni, adalah ingin sekali saya berkongsi perancangan selama 9 bulan sebelum keberangkatan kami sekeluarga.

Booking flight tickets = Dec' 2011
Departure date =13hb Sept'12
Duration period = 9 mths
Booking accomodation = 3 weeks before departure (Ariva Gateway Kuching)
Booking transportation= 3 weeks before departure (En. Rahim. Service tiptop)

13hb September 2012 - Khamis

Tepat 4.00pagi, my bonda ler yang bangun awal. Tapi yang mandi paling awal pastinya saya. Ehem3x..bukan xcted tau, tapi kena rushing skit. Kalau dok lawan tolak, alamat sampai airport pun lambat ler. Alhamdulillah, anak-anak buah-buahan saya senanh dikejutkan. Mereka bab mandi nombor 1. Tak gaduh, sangat sukakan air okey!!! Jenuh.

Tepat jam 5.00pagi, seperti yang dirancang kami semua siap berangkat ke airport, PIA. Tapi sebelum tu ke PIA, kena jemput my along dahulu di kilang dia. Kebetulan hari tu dia kena shift malam. Around 5.30a.m, tiba di tempat kerja along dan kami tiba di PIA around 5.50am. Syukur alhamdulillah, walaupun ramai di lorong luggage, saya masih sempat mendapatkan tempat paling hadapan. Sedikit rushing kerana selesai drop luggage, kami ingin bersolat subuh dahulu sebelum berlepas.

Ikutkan pada boarding pass, sepatutnya AA take-off tepat jam 7.05am, tetapi atas masalah2 teknikal (bukan engine yer, tapi steward kot.rasanya mamat tu terlewat..pandai uols cover) AA terpaksa berlepas jam 7.30am.

Ketika memasuki perut pesawat, pastinya 2 kanak-kanak rebina, my anak-anak buah-buahan paling happy. Inilah pertama kalinya mereka menaiki pesawat. Tisya told my mom, nanti bila besar dia nak jadi pilot. Nak bawa CT, achik, mama, baba dan adik naik eroplane. Amin. Moga-moga cita-cita dia menjadi kenyataan.

Syukur alhamdulillah, sepanjang penerbangan 2 jam tiada sebarang masalah. Takut juga mereka bosan dalam flight. Hurm, makan minum semua cukup. Lena pun yer juga. Bangun saja, minta notes saya. Hurm, memandangkan tak nak bagi mereka kebosanan, nak tak nak bagi juga la. Diorang punya itab, baba diorang lupa nak bawa. Dan buat pertama kalinya sepanjang pengalaman naik flight, inilah kali pertama saya melawat toilet dalam flight. Mujur kecik ajooo..Hurm!! Bersih. Persepsi selama ini sama sekali berubah sekelip mata. BERSIH wey!!!! Bab-bab toilet, i very2 particular person. 


Dan buat pertama kalinya jugalah, sepanjang pengalaman naik flight, ada sorang passenger tiba-tiba sesak nafas. Mujur tiada apa-apa yang berlaku. FA telah pun bergerak pantas memberikan pertolongan pada passenger tersebut.

Akan disambung ke Volume ke-2

~ xoxo ~
Fath_Niesa

Reactions:

0 comments: