13 December 2011

S>A>B>A>R

BY Fath_n!e$@ IN No comments

Assalamualaikum semua.
Fuhhhh!!! rindu sama diary di alam maya ni.
Hekhekhek, tak berkesempatan nak post entry-entry baru. Banyak ja nak story-morry.
LIMA, reflexology dan macam-macam lagi.
Tak po la, taip jer mana yang dan dulu noooo....

Ok-ok, berbalik pada tajuk n3 me untuk posting kali ni yer, me tetiba teringat akan jawapan dari seseorang yang leh me katakan sebaya dengan my bonda. Actually bukan jawapan, tapi pernyataan --> "..hanya fath saja yang setakat ni boleh bersabar dengan orang-orang ini..." 
Sejujurnya, saya tak pasti sama ada saya seorang yang sabar atau pun tidak. Tapi  bagi saya, saya  seorang yang jenis malas nak perbesar-bearkan mende yang kecik. Nak bising satu bangunan, kawasan atau di mana-mana sahaja. Tak perlu kot kalau benda yang kecik, boleh diselesaikan secara berhemah perlu diperbesar-besarkan. Banyak cara, solution, jalan untuk selesaikan segala kekusutan dalam kehidupan seharian kita. Kan? Tapi setiap orang ada tahap kesabaran dia tersendiri. Ada jenis yang pantang dijentik sikit, terus melenting. ada orang cool jer sampai kepala kena pijak dan ada orang diam, cool. tapi bila dah sampai satu tahap di mana dia perlu bertindak dan bersuara, dia akan take action. Itu lah saya. Yang ke-3 (rasanya la).

Bagi saya,cakap sekali sudah cukup. Tapi make sure inti-pati tersebut 'padat' dan terkesan pada mereka. So far, ok. Tak dak yang problem, that's y saya boleh bersabar. Dan orang lain nampak saya sabaqqqq banyak. Dan kalau sekalipun saya tak puas hati atau problem, saya terus direct jumpa that person. Face-to-face. Tapi tipu la, kalau saya sokmo bersabar dengan mereka. Saya jenis tak suka menunjuk yang saya ada problem. So apa lagi, diari alam maya saya ler tempatnya, tak pun, sesekali 'kemarahan' tersebut akan appear pd wall 'muka buku' saya. Dan saya pernah teringat akan kata-kata pesanan dari kawan saya, "kalau kita tunjukkan kemarahan kita pada orang lain, maknanya,. kita menunjukkan kelemahan diri kita."

Nobody perfect. Setiap orang ada kekurangan dan kelemahan. Tak semua orang baik, tak pernah sesekali membuat kesilapan dalam hidup, dan tak semua orang jahat tak pernah buat kebaikan dalam hidup mereka kan?

Tak payah bising-bising, cakap banyak, pot pet pot pet pun tak guna, sebab habuk pun tarak. Yang ada sakit hati, dosa bertambah-tambah. Yang penting, jangan sesekali sumpah seranah orang yer keng kawan sekali. tak baik woooo.. 1 jer saya pegang, apa yang kita kata kat orang, kita sebenarnya sama jer dengan mereka. Macam tu juga hukum karma. Bila kita buat kat orang lain, suatu hari nanti akan kena balik pada kita. Kalau tak pada kita, anak, cucu, cicit kita. Hidup ni macam roda. Golek pi, golek mai, sama ja, sat atas, sat bawah. So, kita kat mana, kan?

Apa yang penting, gunakan psychology. Banyak cara, dan jalan nak solve semua masalah. Doa pada-Nya. jangan bila susah baru nak cari DIA, tapi bila senang, kita lupa DIA. Orang-orang ni, kita kadang2 tak leh nak gunakan kekerasan. Tak makan saman. Cakap sekali, biar MELEKAT di hati. Renung2kan, tapi jangan sampai termenung k.

Jadikan setiap halangan, cabaran dan dugaan sebagai satu peluang keEMASan dalam kehidupan kita. Ok.

Aiyak, dah merepak meraban macam kerepek sudah bahh..Ok la, saya stop dulu kt sini.
C u di next n3.

Reactions:

0 comments: