30 October 2011

Mei Kah's Wedding

BY Fath_n!e$@ IN No comments

Hye everyone.
Nak kongsi dengan uols skit pengalaman pertama saya hadirkan diri ke majlis perkahwinan kaum Cina. TQVM pada my 'x-click' Mei Kah sebab invite we ols utk sama-sama celebrate hari sejarah kamu. May God Bless You and ur Hubby also. 

Wedding ni di adakan di Chinese restaurant, di area Sg Petani. Yang kelakarnya, saya boleh pulak tersalah tempat. Satu barisan yang sama, cuma Mei Kah punya wedding dihujung sana, berdekatan dengan Caltex. Nasib pi tanya, kalau redah masuk, jenuh. 

Sepanjang berlangsungnya upacara adat mereka, saya banyak belajar adat mereka. Makanan yang dihidangkan ada 8 jenis. Sayur, ikan, udang, daging, etc. Janji ada 8 jenis makanan. Untuk Malay ada meja khas, dan makanan kitaorang KFC. Dah request awl2. So tiada masalah la kalu nak attend wdding2 ni. Masa makan, kita disajikan dengan karaoke oleh ahli2 keluarga dan kenalan pengantin. 4 hidangan pertama diikuti dengan majlis minum teh dan akhir sekali 4 hidangan terakhir. Ada lagi kot, tapi saya tak tunggu sampai habis, Sebab dah nak kena balik. Makan, kena makan sesama.

Ha, lagi satu mengenai a'duit salam'. Kalau kita adat Melayu, panggil duit salam, diiorang angpow. Saya sebelum nk pergi, tanya ramai orang nak bagi apa kalau attend chinese nyer wedding. Ramai yang cakap, bagi angpow jer. So memang saya bg angpow sj. Hadiah tgk tak dak yg bagi pun. Cuma 2 indian gurls. For me, saya tak tau nak beli apa kt diorg, if malay punya caltural tau la. Senang, angpow saja. Settle. Okey la, uols layan jer gambar sepanjang wedding Mei Kah dan her Hubby k...

Ikhlas Dari:- Fath_Niesa

Reactions:

0 comments: