13 September 2010

1 Syawal 1431H = 10.09.2010 - Part I

BY Fath_n!e$@ IN No comments

Assalamualaikum semua...

Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin. Semoga raya kali ni memberi 1001 pengertian kepada kita semua...Ya.!! Raya kali ni memberi 1001 makna dalam hidup aku. u knw y??? Korang bacalah setiap detik-detik aku menyambut hari raya kali ni, bg tahun 1431H..

Sehari B4 Raya - 09.09.2010
Memang hari ni aku ambik cuti sebab nak tolong mom settlekan rumah semua dri bab2 rumah sampai bab makanan... Bermula selepas subuh, aku dah settlekan tuk curtain semua...mom ngah tido g..cian mom, tired. so aku apa lagi, dr semua org ngah tido, bik aku settlekan kerja-kerja aku dulu. Bior diorg tido..hehehehe... Aku bila dan tido pas sahur t, kol 10 lebih baru leh bangun, bik tak tido dr tido...hahaha...dalam kol 8.30pg aku kejut mom bangun..sebab nak g market. nak cari tuk bahan-bahan nk wat tomyam. Settle bab market, me n mom terus g rumah my uncle nak ambik santan, serai, daun itu ini yang dah dipesan sebelum tu.

Sampai jer kat rumah dalam kol 11.30pgi, terus operasi di dapur bermula...hahaha..aku dengan settle bab ayam, udang, sotong, pulut...syok2x... bekerja smpai malam....yang tak tahan, time dok cbuk2 masak kat dapur tu, cousin2 me, abg n adik diorg ngah berperang dengan kampung sebelah...aku tau pun dah nak last2..tinggal la 3 batang jer kat aku yg thunder clap nyer...yg mercun festival semua diorg dah hbs kan....huh..kejam2x...

Time berbuka posa semua adik beradik me ada..kecuali my little bro.hurm..dia balik keje mlm...sian...

Raya Pertama - 10.09.2010
Pagi raya, me lah yg menjadi orang pertama bangun even menjadi orang yang last tidoq (^_^)... After settle kt dapur, me lah menjadi org yang terakhir sekali mandi..hehehehe....Ready to go Masjid...Tisya nak ikut me n mom g solat. Dah janji akan stay bebaik kt masjid.

Kejadian dimasjid..Hahaha..paling tak leh ingat. Elok aku dok takbir tuk yg ke-4, tisya dah nangis-nangis cari me satu masjid..Habis semua orang dia pegang telekung, dia confius mana satu aku..nangis sambil jerit nama aku...Aku stop sembahyang, then panggil dia stay kat belakang. Dia dah nangis2 teresak2 ajak aku balik rumah CT. me kata kt dia, tisya, stay tepi achik.achik tak g memana. Nasib la me dapat gak selesaikan solat sunat raya. If tak rasa upset sangat. Bukan selalu dpt g solat raya. Setahun 2 kali jer. Pas dah stay kt belakang tu, dTisya stay jer tepi me. nasib dia ok lepas tu. Dalam pada tu gak, adalah 4 5 org yg nangis lgi. nasib bukan my niece...TQ Tisya...achik sayang sama kamu..Muuuuaahhhzzzz...

After solat raya, me n mom terus wat tahlil tuk me nyer tok, wan, moyang, sepupu sepapat yang terlebih dahulu meninggalkan kami semua. Al-Fatihah untuk mereka...semoga mereka ditempatkan disisi orang2 yang beriman. Time2 mcm ni la yang menjadikan keadaaan kitaorang semua lebih sayu..dah dekat 10 tahun arwah tok meninggalkan kami..(20.4.2001), arwah wan 17 tahun (25.12.1993) dan arwah nenek 18 tahun (22.12.1992). Tok, Wan, nenek, saya sayang dan rindu tok, wan, n nenek. (Tok, sy teringat time sy jaga tok kat ospital. sy tak sedar tok panggil sy. sy tertidor kt kerusi tu. Then tok baling bantal kena muka saya...hehhe...lawak bila teringat balik. tp, sy masih teringat tok kata, tok berselera bila sy suap tok makan...dan tok marah kt mom sy sebab bw saya g makan kat kantin ospital lama sgt, even tak smpai 15 minit pun...) Nenek, even mata nenek kabur, tp nenek tau cicit dia datang.. even garang, tp baik....wan, kenangan sy dgn wan pun byk. dulu sy tadika di SP. so hari jumaat mmg cuti. sy akan stay kt rumah tok, dan akan ikut wan g smyg kt masjid pajak song. Sapa yang tak kenal Hj. Md.Skor.??? hurmm...even sekarang ni pun aku g mana-mana, org kenal aku, mom, n arwah wan. Macam ada cop plak kt dahi aku yang mengatakan aku ni cucu hj.md.skor..Mana dpt gelaran tu.??hurmm biarlah menjadi rahsia kerajaan.. sapa yang kenal famili aku, salasilah keluarga aku, tau la..siapa yang tak tau, it's ok.. bg aku lgi ok. selagi masih ada yang kenangkan jasa dan pengorbanan arwah, aku ok jer...malah aku proud menjadi sebahagian dr.famili ni. Famili aku, famili Pak Lah..hurmm...(*_*) miss..miss..miss...

Berbalik pada tajuk utama --> Pas habis tahlil, me, mom, adik me, ab, abg long, kak rini, daniel, maisarah, pakcik, makcik, mudin, Rhani, Zainunah, Satar, Mak Wa, Kak Lang, along, angah, khalil, aiman, fattah, mak niah, safuan, muhsin, anis, mak tih, paktih, a'an, syima, abg G, mak jang, pak jang, dibah, faiz. abg syah, tisya, ngah dll semua berkumpul dikubur. Ya Allah, terima kasih kalian....hanya Tuhan sahaja yang tahu perasaan aku ketika ini. As a usual, pakcik lah yang akan mengetuai majlis bacaan yassin.

Lepas habis, kami semua berjalan pulang untuk menikmati juadah yang disediakan dirumah pakcik. Paling syok me nyer sepupu sepapat la. kali ni, isi2 rumah me semua dah bekerja. so ibarat lombong emas la rumah kami ni..hahahha....time ni, me tak wat lagi tomyam..balik dr rumah pakcik baru me buat. We balik rumah before zuhur, before kaum2 lelaki menunaikan solat Jumaat. If x, alamat kereta kena blok la...hehehehehe..

Sanak saudara, teman-teman mula membanjiri rumah after zuhur...dalam kol 3 ptg smpai tengah malam. Thanks to my frenz, geng2 pecah rumah, LT.Zhafri yang akan berlayar october ni, Acap,our banker, Rais, usahawan sauna yg bakal memulakan kerjaya di Agilent dan my BFF since standard 1K, Saidatul a.k.a Eton bersama her cousin n her son, Adam. Thankz for coming. Semasa my friends datang, me nyer kaum kerabat pun tiba. Dimulai dengan Ngah dan cucunya, Mohd, Mak Wa bersama anak-anaknye seramai 6 org, Mak Niah dan anak-anak (5org), PakCik n famili (5 org), Pak Jang n famili (5 org) dan MakTih and famili (4 org). Thankz sangat2 sebab datang.. Me sangat suka menjamu orang makan dan lagi suka bila ada yang minta tambah. Rasa satu kepuasan menjamu orang smpai kenyang. Orang kata, if ramai org datang rumah, mereka akan membawa rezeki kepada kita. hurmm..Aminnn... Tapi sememang nyer, me suka orang datang rumah dan makan2x.

Untuk hari pertama sahaja, dekat 5 kilo koew teow di celur..ingatkan tak habis. Rupanya tak cukup lagi ada.. Lepas batch kedua balik, dan after solat maghrib, me n mom buat lagi tomyam tuk tambahan. Ingatkan tak hbs juga. hehehe..habiss...... tp malam wat skit je..dekat 2 kilo jer.kebetulan my untie n famili smpai....so, memang habis semua makanan...ketupat pun dah tak banyak...best sangat. Alhamdulillah...Dah habis sehari raya...Esok bermula agenda seterusnya pulak...

So, ikuti Syawal - Part II..sebelum itu, lihat-lihat dahulu gambar sepanjang hari raya keluarga me...(^_^)

Reactions:

0 comments: